Het brommer merk Kreidler is al een oud bedrijf, het heeft circa 100 jaar bestaan. Eind negentiende eeuw is het opgericht door een Duitser, hij had de naam Anton Kreidler en woonde in de buurt van de Zuid-Duitse stad Stuttgart. De eerste vijftig jaar van het bedrijfs bestaan ging totaal niet over de productie van bromfietsen, maar vooral over kabels en draden. Een paar jaar na de tweede Wereldoorlog gingen ze over tot het bouwen en verkopen van bromfietsen en kreidler onderdelen.

kreidler onderdelen

Florett en Eitank waren het meest populair

Alle bromfietsen die ze bouwde waren voorzien van een 1-cilinder en een 2-takt motor, waarbij de cilinder bijna altijd liggend was. Na enkele jaren kwam de bekende Kreidler Florett bromfiets op de markt, die je wellicht nog goed kent. Deze bromfiets werd een succes en rijdt nog steeds veel rond. Kijk maar eens goed rond: ook in Nederland zijn er liefhebbers die met de oudere Kreidlers rondritten maken als een clubje. Een leuk gegeven natuurlijk, lekker sleutelen zodat je brommer in goede staat is en daarna met elkaar een weekend lang te touren. Het model de “eitank” is nu nog steeds zeer populair. De Kreidler “eitank” ontleende zijn naam door de vorm van de benzinetank: door de rondingen die de benzinetank had, leek het veel op een ei. Vandaar de naam. Het motorblok was voorzien van een 1-cilinder met 2-takt motor met carburateur en de aandrijving gebeurde door middel van tandwielen en een ketting.